Bokashi på mitt vis

Idag har jag stått stora delar av dagen och hållit en workshop om min version av bokashikompostering. Hur man gör sitt eget bokashi-spray och hur man sedan då man fermenterat kökskomposten förvandlar det till jord. Sätter nu här den presentation som jag visade i samband med workshopen. Där hittar ni metoder och recept.

Min vasslebrygd är inte samma som Em, som är ett registrerat varumärke som säljs av EMRO Japan och framställs i licensierade laboratorier på olika håll i världen. Em innehåller bakterierna Lactobacillus plantarum (mjölksyrebakterie), Lactobacillus Caseï (mjälksyrebakterie), Saccharomices Cerevisiae (vanlig jäst) Rhodopseudomonas paulistrus (purpurbakterie), Rhodospirillim rubrum (purpurbakterie). Min vasslebrygd är inte laboratorietestad så jag kan inte med 100% säkerhet säga vad som ingår, men med största sannolikhet ingår mjölksyrebakterier (vet inte exakt vilka) och jästsvamp. Men processen fungerar i varje fall på samma vis i fråga om framställning av jord.

Det som saknas i min version är purpurbakterierna. Purpurbakterien är mycket bra för jorden och växtligheten och kan bland annat bryt ner kemikalier och återställa förstörd och förorenad jord. Som de andra bakterierna så hjälper den växten att ta upp näringsämnen från jorden.

Men purpurbakterierna finns också naturligt i avföringen av daggmask och dyngmask. Genom att dyngmasken processar kompostmaterialet snabbare är den att föredra. Så om man har rikligt med mask, och speciellt dyngmask, i odlingsjorden, så får man också purpurbakterier. Och om man sköter om sina maskar så får man också mera. Har man inga dyngmaskar i sin odling går de att plantera in via stallgödsel eller kompost.

IMG_7123.jpg

Vasslebrygden går också att använda som tillskott till gödsel vid vattning av krukväxter. En liten skvätt från den redan utspädda sprayen i vattenkannan gör att bakterierna kommer att börja jobba i krukjorden och hjälper till att producera näring till växterna och förbättrar deras motståndskraft. Sprayen kan också användas som ett milt hjälpmedel mot mögelangrepp på växter.

En viktig sak då man använder spray istället för strö i syrningshinkarna är att tillsätta fuktsugande material så som flingor, äggkartong eller annat för att reglera vätskemängden. En för våt hink luktar inte längre syrligt utan mera som spya. Materialet blir fortfarande till jord, men processen kan ta längre tid och materialet är mindre trevligt att hantera.

IMG_5589.jpg

 

Varför jag tycker det är viktigt att ta upp det här alternativa metoden är att jag tycker bokashikopostering är en fantastiskt smart och smidig komposteringsmetod. Samtidigt som den starka skyddet av varumärket på EMROS’s produkter gör att metoden riskerar bli enbart för nördar och under en begränsad tid en modefluga, för att sedan dö bort. Genom att bredda diskussionen och visa på andra möjligheter än de patenterade så tror jag metoden har en större chans att spridas, få en bredare användningsbas, utvecklas och bli mera bestående i långa loppet. Det här är för bra för att bara vara en modefluga.

En reaktion på ”Bokashi på mitt vis

Kommentera

