Första planteringen i varmbänken

Varmbänken som jag gjorde senaste vecka på tisdag kom igång bra. Som mest var den i lördags upp i 70 grader. Sedan har den sjunkit ganska snabbt. Men ändå hållit värmen lite bättre än ifjol.

I dagarna har jag också läst Jack First’s bok ”Hot Beds” där han skriver om hur halmen idag oftast är kort skuren och krossad på grund av maskinell bearbetning. Vilket också gör att en bädd med enbart halmströ då brinner allt för snabbt och därför borde man blanda med t.ex en 1/4 – 1/2 torra löv. Visst hade jag med blandat en del löv i den här bädden, men betydligt mindre än så. I nästa år tror jag att jag måste övertala grannen att inte köra bort sina hopkrattade löv till sopstationen, utan bara slänga dem över tomtgränsen till mig. Kan börjat se bara fler och fler användningsområden för löv, så de börjar bli allt för dyrbara att slängas.

IMG_7045

Men då bädden var som varmast i helgen så värmde det upp hela växthuset med flera grader. Så pass att snön smälte på taket och stora istappar bildades, trots rejält kalla nätter. Det var underbara isrosor på fönstren på mornarna på grund av fukten från bädden.

IMG_7070

Så igår, i vinterns värsta snöoväder, så var bädden ner kring 50 grader och jag satte jord på och planterade ut förodlade sallatsplantor. Kändes mysigt att pulsa genom snön för att plantera ut årets första plantor.

Mellan raderna av sallat, mizuna och komatsuna, sådde jag koriander och fyra olika sorters rädisor. Tycker det är roligt med lite olika sorter. Kände mig som en grym nörd senaste vår då jag stor i växthuset och hade en egen smaktestning på de olika sorterna av rädisor.

Jord temperaturen har sedan dess hållit sig på en 20 grader, nere i bädden är det runt 40 just nu. Hoppas att avkylningen ska plana av och bädden sen ska hållas på en 30 grader. Men är som sagt lite rädd att den svalnar snabbare än så.

varmbänk diagram

Här en sammanställning över bäddens temperaturkurva både 2016 och i år 2017. De blåa bollarna är utomhustemperaturen. Tycker det är intressant att göra statistik och jämföra. Alltid kanske man kan lära sig nått nytt.

Förövrigt finns det fortfarande några lediga platser på min kurs i varmbänksbygge lördagen 18 mars för den som är intresserad. Mera info hittar ni här (länk).

IMG_7051

Efter den mycket snöfattig vinter har det plötsigt kommit en massa vitt fluff och en del mornar har bjudit på strålande solsken och otroligt vacker rimfrost. Men är så underbart med ljuset!

IMG_7060

Kommentera

