Första potatisen på förodling

Nu är den första potatisen satt. Lite senare än ifjol, då jag satte dem två veckor tidigare. Men då ville jag ha dem förgroddade till att sätta ut i varmbänken. Men potatisen hade det lite för bra i värmen från bänken och tog onödigt mycket plats i förhållande till utdelningen. Samtidigt som blasten hann svedas i topparna rejält ett par gånger de första veckorna av frost. Så i år tänker jag spara utrymmet i varmbänken till mera bladgrönsaker som ger mera utdelning per kvadrat.

Så nu är min plan att dessa knölar ska få komma ut i månadsskiftet mars-april och blir då satta i kallbänken i växthuset eller i en separat låda i växthuset. För fortfarande vill jag kunna, om bara på nått vis möjligt, ha de första potatisarna på matbordet till skolavslutningen första helgen i juni.

img_7037

Den här sorten är Timo. Klassisk pålitlig tidig potatis. Här planterade i tidningspapperskrukor. Tycker det fungerar bra att förgro dem så, då behöver jag inte vara orolig att dra av rötter eller skott då planterar ut dem. Utan det är bara att plantera ner dem med kruka och allt i jorden. Bra sätt då det inte handlar om så många potäter.

img_7040

Temperaturen  varmbänken fortsätter att krypa uppåt. Temperaturstegringen är stadig och jämn, men aningen långsammare än senaste år. Det hoppas jag betyder att bädden kommer att hålla värmen bättre i år än den gjorde ifjol.

Har sportlov den här veckan och borde passa på att göra undan en hel del saker före vardagsrulliansen sätter igång igen nästa vecka. Har skolat om första purjolöken och funderar på att så en del kål i plastlådor ute i växthuset.

Kommentera

