Varmbänk 2017

Nu är våren igång på riktigt. Igår var jag och hämtade två fullpackade bilkärror hästgödsel från ett stall i närheten. Hittade ifjol äntligen ett stall alldeles här nära som använder halm i boxarna. Så var bara att skyffla på och av bilkärran och packa ner i odlingslådan i växthuset. Lådan är ungefär 0,6 x 2,5 meter och bädden blev ca o,6 meter hög. Behövdes absolut två hela lass. Då trampade ihop material så sjönk det ihop massor. Till hästgödseln satte jag 6 st 10 liters ämbaren med varmvatten och i varje ämbar ett par rejäla näver hönsgödsel. Hönsgödseln är mycket kväverik och hjälper till att sparka igång processen.

img_7018

Ytterligare har jag i år hällt i par säckar lönnlöv som blivit sparade sedan i höstas. Om jag uppfattat saken rätt så förbrinner löven långsammare än halmen, och tanken är då att kanske gör löven att värmen räcker lite längre och bädden brinner ut lite långsammare.

img_7015

Så långt ser allt bra ut. Temperaturen i bädden är nu uppe i 19 grader mot 8 grader i går kväll, och 16 grader i morse kl. 7.30. Så det är på väg uppåt med god fart. Och det är bra det, för sallatsplantorna står och väntar ivrigt på att få komma ut.

img_7010

I övrigt så står det i såkalendern i dag att jag borde så tomater. Men oj vad många sorter jag gått och samlat på mig. Ingen aning hur jag ska ha rum med dessa sådder. Och ännu mindre med de färdiga plantorna.

Tog upp sista burken konserverade tomater i helgen, de färdigkokta såserna är nu också slut. Roligt att de räckt så länge. Men skulle gärna ha fått vara ännu mera. Är mycket roligare att använda än köpta tomatkonserver. Är nog inte en ekonomisk sak, då köpta konserver kostar under en euro. Men det handlar om känsla och smak. En underbar vardagslyx. Så nog ska det väl gå att hitta rum för alla 13 sorterna i år också.

img_7013

För övrigt så vill någon komma med och lära sig hur man gör en egen varmbänk så kommer jag att göra en till lördagen 18.3. Den kommer att byggas på utsidan med en ram av halmbalar. Bygget är en kurs via Korsholms Vuxeninstitut. Anmälan hittar ni här (länk).

Kommentera

