Såkalender 2017

Har lite uppdaterat och gått igenom såkalendern från senaste år. Det flesta datumen har fått stå kvar. En del har jag flyttat lite tidigare, så som till exempel sådderna av bladgrönt till varmbänken. Då tittar på fotona jag tog efter att plantorna blivit utplanterade 2016 så ser de lite väl små ut, och jag har också ett vagt minne av nått sådant. Men det är svårt att komma ihåg från år till år.

Men nu visade sig det vara bra att kunna titta på fotografier och kolla vilket datum de är tagna och sedan jämföra med såkalendern för 2016. Då syns det tydligt vad som fungerat och vad som inte varit så bra. Jag har också jämför med de mer eller mindre sporadiska anteckningarna jag har i min 5års dagbok. Men de är inte alls så heltäckande att de skulle ge tillräckligt med information i sig. Jag tror jag ska försöka fotografera mera i år, just för dokumentationssyfte. Det är ett enkelt sätt att senare se vad man har gjort när och bilden berättar ganska mycket senare också om väder, metoder och vad man egentligen gjort.

img_4568

Till exempel är här en bild tagen 31 mars 2016 på olika sorters kål som jag sått i ett större pluggbrätte enligt såkalendern 14 mars 2016 och tydligen direkt ställt ute i växthuset. Dryga 2 veckor senare ser de flesta kålsorterna ju ut att vara på god väg att gro. Det verkar  fungerat bra. Men jag hade helt glömt bort det. Men så här ska jag nog bestämt göra i år igen. Så det är bra med många foton då minnet är kort.

 

img_5402

3 reaktioner på ”Såkalender 2017

Kommentera

