Växelbruksplan för 2017

Nu borde alla fröbeställningarna va gjorda. Nu är bara att vänta på att de ska komma. Är lite rädd att firman jag gjort den stora beställningen från i år inte är den snabbaste. Men bara de kommer inom en månad ska det väl gå.

odlingsfoljd-2017

I väntan på fröna kan man ju alltid planera och fundera. Här en mycket schematisk bild på köksträdgården. Den är nog inte skalenlig utan måtten är tagna utgående från ögonmått och magkänsla. Den totala ytan är dryga 100 kvadrat. Men bilden gav ändå en möjlighet att på papper fundera hur jag ska anpassa den växtrotationsplan jag gjorde för ett år sedan till odlingssäsongen 2017. Rotationen blir nog aldrig ändå fullständig genom att ytorna ändå är så små att smittor och insekter sprids utan problem mellan odlingsytorna. Men det kan ju ändå inte bli sämre av att cirkulera grödorna är min tanke.

Varmbänken utefter granhäcken kommer att anläggas i samband med en kurs i mars. Men bortsett från att den kommer att användas till främst tidiga gröna blad så ser jag också möjligheten att odla kål i den senare under sommaren och på så vis förhoppningsvis kunna undvika klumprotssmittan som jag hade problem med i landet senaste sommar.

De första sakerna är redan sådda. Så som par chilin och en paprika. Har också sått par frön av en liten busktomat som jag ska se om det går att odla inne för att få tidiga tomater. Men i övrigt är det nog mest att vänta ännu. För mörkt och kallt ännu för det mesta. Men man kan ju alltid drömma.

För övrigt kommer jag att dra en kurs här i Solf på Stundars nästa lördag 21.1. kl. 10 -14. Välkommen med och diskutera fröbeställningar från olika firmor på nätet och hur man förodlar plantor inför sommaren.

 

Kommentera

