och så var det plötsligt september

Sommaren som alltid är lika efterlängtad, men alltid lika kort, och årets sommar for nog i en rasande fart. Och plötsligt så är det lite höst i luften. Härom natten var det de första stänken av rimfrost på gräsmattan och i grannens lön skymtar de första röda bladen. De är vemodigt och lika tragiskt varje gång hur snabbt en sommar går förbi. Men samtidigt så finns också en lättnad. Sommaren har så mycket förväntningar med sig och är så intensiv. Men även om den går mot sitt slut så finns ännu mycket av trädgårds- och odlingssäsong kvar. Fast frosten hålla sig borta en god stund till.

img_5722

Växthuset liknar mest en kaotisk djungel. Gurkorna klänger alla vägar trots att jag försökt att beskära. En pumpa har frösått sig själv från kompostenjorden, och jag har låtit den växa bara av nyfikenhet för att få se vad det var. Men misstänker att det är en helt vanlig gul halloweenpumpa. Tveksamt om den hinner bli till nått riktigt, men den får nu trängas med tomaterna så länge det går. Tomaterna har börjat mogna, men jag tycker det går lite väl långsamt.

img_5704

En del tomater har jag också fått slänga pga potatismöglet som tog sig in också i växthuset. Men det mesta i huset har gått att rädda genom att jag systematiskt tagit bort alla blad som blivit angripna, så sporerna inte ska hinna sprida sig. Trots det blir nog skörden lite mindre än vad jag hoppats. För tomater kan jag inte få för mycket av. Inte sedan jag lärde mig att torka och konservera dem och se hur underbart goda de kan va att ha hela vintern.

img_5698

Gurkorna kommer i mängd. Frilandsgurkorna dog vid utplanteringen så det blev det inget av. Men växthusgurkorna är i full gång. Men på 2-3 personer i huset har vis vårt att göra av med 3 gurkor per dag. Har funderat om de skulle gå att lägga in i skivor eller åtminstone borde jag försöka göra pressgurka. Har inte ätit det på säkert 15 år, men har ett minne av att det kunde vara riktigt gott. Borde pröva till helgen.

Både chilin (Jamaican Bell) och auberginen (Bianco rosa) är på gång. Chilin ser jag fram emot att både torka och försöka göra syrad chilisås på ( Farbror Gröns recept).

img_5701

I växthuset finns nu också allt som oftast vår alldeles egna djungelkatt Josafat. Han tycker den blåsiga världen utanför växthuset är alldeles för spännande att vara ute i. Djungeln i växthuset är däremot mycket trevlig. Men en liten tupplur mellan upptäcktsfärderna behövs ibland.

Ute ser majsen lovande ut. Inte blir det många kolvar i år heller. Men kanske nog en eller två. Bara frosten håller sig borta en stund till. Och rädisorna som såddes i en tom odlingsbänk förra veckan gror fint. De trivs med det kalla fuktiga vädret som vi har nu. Sallaten trivs också bra nu. Borde egentligen så en ny sats nu för att ha plantor att sätta i växthuset senare då tomaterna gjort sitt. Den har inge större problem med att vädret blir kyligare, det som sedan sätter stopp för dem är möjligen bristen på ljus. Men ännu är som sagt odlingssäsongen inte slut.

img_5710

 

Kommentera

