summering av årets potatisskörd

Nu har jag tagit upp all potatis. Var orolig att potatismöglet skulle sprida sig till knölarna och att de skulle fara illa i den våta jorden. Det har regnat 200 mm här i augusti, enligt en yrkesodlare här i närheten som har bättre kolla än jag.

Vi åt i år vår första nypotatisen 21 maj. Den var satt i växthuset i mitten av mars. Jag satte potatis där i två omgångar, både i varmbänken och lite senare i kallbänken. Båda omgångarna frös bort nått varv, men kom tappert igång igen. Det var totalt en ca 20 sättpotatisar (Timo och Solist). De gav inte mycket, men blev ett par väldigt uppskattade kok. Men i nästa år tror jag inte att jag ger bort odlingsyta i bänkarna för den riktigt tidiga potatisen utan att det blir i ämbaren eller lådor av något slag istället.

I mitten av april satte jag mera potatis på förgroning i tidningskrukor. Den blev sedan utplanterad kring 1:a maj i badkaret(Solist och Siikli?)  och då var så varmt i jorden också i landet. Också den icke förgrodda potatisen sattes ut samtidigt i landet.

IMG_5649

Då potatisen i växthuset var slut, var det bara att fortsätta äta ur badkaret. Tror det var i midsommarveckan som jag tog upp första potatisen ur landet. Det borde ha varit Siikli jag planterade dit. Men de ser inte riktigt ut så tycker jag, så är lite osäker på sorten. Men vad det än är för sort så ska jag ta sättpotatis av den då den har gett bra och sett ut att trivas i jorden här.

På bilden ovanför syns det som var kvar i landet idag. Ungefär hava ytan var orörd. Landets totala yta är knappa 5 kvadrat, men potatisen blev från början mycket tätt satt, då jag hade lite väl mycket sättpotatis (nästan 5kg).

IMG_5653

Då badkaret stod tomt där kring midsommar hade jag ännu några illa medfarna sättpotatisar liggande av Timo som jag stack ner. De var inte många och var i väldigt dåligt skick. Men det här tog jag idag upp ur badkaret. Inte är det så mycket. Men nog blir det nått kok och lite sättpotatis till nästa år. Det roliga är att det gick att få två skördar ur badkaret på en säsong.

Nu vet jag inte hur bra det går att lagra potatisen då den varit drabbad av både skorv, knäpparlarver och mögel. Lite orolig är jag också om sättpotatisen kan ta med sig mögel till nästa års odling. Är det någon som vet? Eller går det över huvud taget att undvika att få potatismögel mera?

Men överlag är jag ganska nöjd över skörden av potatis i år.

 

En reaktion på ”summering av årets potatisskörd

Kommentera

