mögelelände

Äntligen en vacker och solig dag. Påfågelfjärilar i mängd virvlar kring de sista ringblommorna i grönsakslandet.

Men de senaste veckornas mängder av regn, fukt och ganska låga temperaturer har ställt till med en del elände. Först angreps potatisen av brunmögel, och jag rev bort blasten av den. Knölarna är fortfarande i jorden och i normala fall borde det inte gå någon nöd på dem där. Men så vått som det har varit så är jag rädd att de snart börjar fara illa och borde grävas upp och sättas på nått torrare ställe. Inte för att jag riktigt vet var det är, för i jordkällaren har det varit översvämning upprepade gånger nu med vatten upp till 40 cm. Så kanske man bara skulle stänga av pumpen och sälja simhallsbiljetter? Eventuellt kunde garaget vara möjligt, med en presenning eller nått över så inte ljuset når till dem.

IMG_5621

Men före jag hunnit reagera hade potatismöglet spridit sig till  de tomatplantorna som stod i ämbaren utanför växthuset. Så snart jag såg eländet borde jag har plockat av alla gröna tomater och slängt plantorna. De räckte inte med att jag tog bort bladet. (Vilket också skedde alldeles för sent.) Så nu är i princip alla tomaterna här förstörda. Risk finns också att möglet har spridit sig till växthuset. Även om jag hittills bara hittat små tecken på det där och har försökt ta bort blad som haft någon tendens till mögel. Har också tagit bort en hel del andra blad för att få ljuset att nå tomaterna så de mognar så snabbare och så luftgenomströmningen ska bli så bra som möjligt. Har konstaterat att det är viktigt att vädra även då det är mulet och svalt, för annars blir det väl fuktigt i växthuset och all form av mögel börjar trivas. Potatis och tomater, men också äggplanta, är alla av släktet Solanum och därför trivs samma former av sjukdomar på alla arterna.

IMG_5642

För att skydda mot att potatismögelsporerna finns kvar från år till år så borde man bränna allt angripet växtmaterial. Så all jag borde med det samma jag såg angrepp på potatisen ha fört all blast till sopstationen. Nu har det inte hänt. Den har legat här och ruttnat i frid och ro. Så antagligen kommer jag i år framöver att ha fortsatta problem med potatismögel på sensommaren. Men potatisknölarna går ju faktiskt oftast att rädda trots mögelangrepp. Värre är det med tomater. Så nästa år ska tomaterna få stå så långt som möjligt bort från potatisen. Saker som påstås eventuellt kunna skydda dem är att duscha regelbundet med avkok av åkerfräken, möjligen också att duscha med min hemgjorda bokashispray. Båda behandlingarna borde stärka växtens egen motståndskraft och hjälpa den att bygga starkare cellväggar. Men det är otestat av mig än så länge.

Kronärtskockan borde skördas. Pumpan Kroshka har slingrat sig in i granhäcken och en gråvit pumpa sväller bland hallonen.

IMG_5625

Och nu borde jag verkligen komma mej för att ta bort all utblommad vallmo från grönsakslandet. För då tittar närmare ser man att kapslarna håller på att öppna de små luckorna som sitter strax under den övre ”rosetten”. Det betyder att fröna är mogna och tänker sprida sig. Och det är många frön och mycket plantor i bara en kapsel. Risk finns att landet är grönt av vallmoplantor i nästa år om inget händer nu.

IMG_5638

Kommentera

