skördetid

Det är mycket som borde skördas och tas hand om nu. Som vanligt har jag kommit igång allt för sent med att lägga upp ett förråd av torkade kryddor inför vintern. Inte för att jag egentligen haft så mycket att ta av heller. Kryddbänken blev omplanterad på försommaren och fick lite väl genomsläpplig och näringsfattig jord, så örterna har inte varit så frodiga som de brukar i sommar. Men nu är det nog tid att ta vara på allt som finns för att ha sätta lagren i skick. För om det är nått jag vill kunna använda rikligt av hela vintern i snart alla maträtter så är det örtkryddor. På bilden ovan har jag örter och ett översta lager med kamomill på tork i svamptorken.

IMG_5620

Efter en genomförkyld dag igår, som mest tillbringats under filt på soffan, måste jag bara gå ut och vädra upp huvudet. Satte igång bevattningen till växthuset och under tiden började jag plocka av ärterna. Sådde i år tre sorters ärter. Men konstaterat att i nästa år blir det bara en sort, och det är ‘Alderman’ (kallas också ‘Tall Telephone’). En gammal sort som kan bli upp till 2 meter hög och ger långa välfyllda skidor med upp till 9 ärtor. Men som smakar som den godaste sockerärt om man skördar skidorna före de tjocknar. Så på det sättet så fungerar den faktiskt också som sockerärt, trots att det egentligen är en spritärt. För jag har haft problem att hitta en bra sockerärt de  senaste åren. De jag provat har inte hållit sig platta och trådfria utan tjocknat allt för snabbt.

IMG_5611

Växthusbevattningen annars. Måste bara få visa er hur den fungerar. Är så nöjd bara att jag nu fått den att fungera. Här är vårt vattentorn. En ca 800 liters vattenbehållare dit regnvatten rinner från taket. Behövs ca 15-20 mm regn för att behållarens ska fyllas. Då jag ska vattna tomaterna vrider jag på här och vattnet rinner med självtryck i till växthuset.

IMG_5613

I växthuset förgrenar sig slangen så att går en slang till var bädd.

IMG_5615

I bäddarna finns svettslangar. Men genom att trycket från regnvattenbehållaren inte är så högt har jag borrat lite extra hål ytterligare i svettslangarna. För att bevara fuktigheten i bäddarna har jag täckt jordytan och slangarna med halm. Det gör att fuktigheten blir jämnare och mindre avdunstar. Det hindrar också ogräs.

Det är ju inget invecklat. Men bara kul då det fungerar. Och jag tror nog att tomaterna fått en jämnare bevattning i sommar tack vare slangsystemet. För hur ivrig odlare jag än är så finns det ju kvällar då jag bara inte orkar släpa kring på oändliga mängder vattenkannor. Så i nästa år tror jag systemet ska utvidgas till två upphöjda odlingslådor också som har en tendens att lämna onödigt torra. Sen handlar det ju om att det ska regna med jämna mellanrum och att man ska komma ihåg att stänga av efter ca en timme. Lite onödigt att vattna bort alla 500 litrarna på en gång…även om också det hänt i sommar.

Kommentera

