midsommar

Oj, vad tiden går. Och i ett hugg var midsommaren här med vackert och lugnt sommarväder. Det har varit så mycket senaste månaden. En hel del jobb med föreläsningar och sommarläger. Och insprängt mellan det ett större studentkalas och direkt därpå en omfattande köks- och vardagsrumsrenovering som ännu inte är klar. Men förhoppningsvis ska vi ha ett fungerande kök igen inom ett par veckor. Hoppas jag.

IMG_5295

 

Trädgården den har nog bara fått hänga med. Det enda som räddat odlingarna var att jag hade det ganska bra förberett i april och början på maj. Det har gjort att det klarat sig med ganska små insatser den senaste månaden. Och tack vare ett snällt och odlingsvänligt väder växer det mesta fint.

IMG_5303

Kålen är kanske den som farit mest illa av vanvården, då jag inte hann plantera ut och få den i skydd under nät i tid före kålmalarnas invasion. Och invasion är det verkligen tal om i år. Går man nära den kål som inte är under nät så virvlar ett helt moln av malar upp. En del plantor finns det helt enkelt inget kvar av efter larvernas angrepp.  Den kål jag fick utplanterad och under nät lite tidigare är stor och fin, men den som kom att stå kvar i krukor och torka för länge ser helt miserabel ut. Och andra omgången av kålrabbi finns inget kvar av. Undrar om det är för sent att så om?

Men i övrigt tycker jag det växer fint. Hästgödsel med torvströ, rejält med kalk och nergrävd bokashi har verkligen gjort att jorden i grönsakslandet är av en helt annan kaliber än senaste sommar. Och det är roligt att se. Är så roligt när det faktiskt växer!

IMG_5272

I perennabänken blommar midsommarrosorna för fullt. För många har rosorna dött i vinter, men jag har bara verkligt härdiga gamla buskrosor. De sprider sig eländigt med rotskott. Men de har överlevt och oj, vad vackra de är just nu.

IMG_5281

En hel del perenner har bara försvunnit i vinter. Men de som finns kvar tar igen allt vad de kan. Och jag har knappt vågat rensa mellan perennerna. Det har grott så mycket fröplantor av både det ena och det andra. Det har grott en enorm mängd ogräs också visserligen. Men är rädd att jag i misstag ska rensa bort fröplantor jag så gärna vill ha kvar. Hoppas bara de inte helt ska kvävas under ogräset före de blir så pass stora att jag kan ta dem till vara.

IMG_5291

Men önskar er alla en riktigt skön fortsättning på midsommar helgen!

 

Kommentera

