Första sådden ute

Tänkte bara lyfta på fönstren till kallbänken, som jag satte fönster på för ganska precis en månad sedan, och bara lite känna på jorden. Kanske lufta den lite så den skulle värmas bättre. Men då vände på jorden märke jag en massa daggmask som var i full aktivitet. Insåg att det det måste betyda att jorden borde börja vara ganska varm i bänken.

IMG_4591

Maskarna har haft en del att jobba med i bänken genom att i höstas så matade jag på allt kompostmaterial jag bara kunde undvara ovanpå bänken. Och sen bäddade jag in allt med halm. Halmen hade en isolerande effekt som gjorde att maskarna m.m. kunde fortsätta jobba där långt in på senhösten.

För ungefär en månad sedan skyfflade jag bort snön från bänken och satte fönster på. Efter ett tag så hade ytskiktet smält så jag kunde ta bort halmen. Annars hade halmen hindrat värmen från att tränga ner i jorden. I gången dit jag satte halmen är det fortfarande frusen jord och is, just på grund av halmens otroliga isolerande förmåga. Nästan inget av kompostmaterialet som lades på bänken i höstas är kvar. Nån enstaka mera vedartad rot hittade jag. Allt är förvandlat till porös fin svart jord.

IMG_4590

Termometer jag stack ner den i jorden visade att det är 7 grader i bänken ca 10 cm ner i jorden. På 20 cm´s djup var det ca 5 grader. I bänken bredvid som inte haft fönster på är det inte mer än 2 grader.

7 graders jordtemperatur är inte fy skam. Det räcker till för en hel del. Så nu har jag planterat ut en del sallad som stått  i pluggar i växthuset, lika så mizuna och spenat. Sen sådde jag också en hel ruta med mera spenat. Tänkte att det blir bra att få frysa in till nästa vinter. Hade på tok för lite spenat och dylikt i frysen den här vintern.  Skulle ha sått en del rädisor också, men har så mycket av dem på gång i kallbänken i växthuset så ska spara det lite så inte får för stor skörd på en gång. Ska vänta lite till så jorden kommer upp över 8 grader ska jag så ett par rader majrova också i sista rutan.

Men nu är det på gång på riktigt, nu är det vår!

En reaktion på ”Första sådden ute

Kommentera

