beskärningsångest

Solen skiner, klarblå himmel, småfåglarna kvittrar, nästan ingen vind. En helt underbar vårvinter morgon. För vinter är det nog ännu. Senaste natt var det -8 grader. Kommande vecka hotar de med fler ännu kallare nätter.

IMG_4507

I går kom jag mig för att ta itu med den för mig mest ångestfyllda uppgiften i trädgården, att beskära äppelträd.

Jag har två träd planterade 2012 och ett planterat 2015. De från 2012 har jag beskurit lite nu som då. Försökt i varje fall. Det från 2015 blev bara planterat på försommaren senaste år och sen blev det inte mera rört då. På de båda 4 år gamla träden har vi inte sett någon frukt ännu. Två blommor var det totalt ifjol, med inge mer. Har förstått att yngre träd kan må bra av att beskäras på vårvintern, genom att då stimuleras tillväxten. I övrigt ska träden beskäras på sensommaren (JAS -juli, augusti, september). Tog bort en del kvistar på de två äldre träden senaste sommar. Men blev sen förvirrad hur jag skulle fortsätta, så tänkta att jag sparar det till vårvintern.

IMG_4509

Efter att ha grubblat fram och tillbaka så satte jag igår en fråga på nätet. Fick en hel det svar och råd. Beskär man inte så har jag hört att det tar mycket länge för dem att få frukt och trädet kan då lätt gå sönder av frukttyngden.  Beskär man för hårt kan det ta skada och dö. Men en del säger att allt bara är en myt. att naturen klarar sig själv. Andra säger man absolut måste beskära varje år annars blir det till ingenting.

Det finns inget fenomen inom trädgård du på nätet kan hitta så många prydligt och noggrant ritade teckningar som för äppelträdsbeskärning. Och man tittar på ritningarna, läser instruktionerna och allt verkar solklart. (Det vill säga om man inte hittar helt motsatta instruktioner, sånt finns också.) Sen går man ut och tittar på de egna träden. Och ingenting är klart mera. För de ser bara totalt annorlunda ut. Inte en gren liknar de på de fina teckningarna.

IMG_4516

Slutade med att efter allt funderande och läsande gick jag ut med sekatören i kvällssolen. Kapade en del grenar. Hörde domedagsklockorna klämta i bakgrunden. Tog av mig gummistövlarna, satte mig i soffan och grät en skvätt. Övertygad om att nästa steg skulle vara att helt avverka mina stackars små risbuskar till äppelträd.

Men skrot, det kan ju inte vara så svårt. Måste ju finnas nån logik i det här också. Ska nog förstå mig på det här också en dag. En vacker en.

IMG_4524

En reaktion på ”beskärningsångest

  1. Jag kapade lite av äppelträdet idag jag också. Tanken var nog främst att få in lite kvistar till påsk… men hoppsan, plötsligt blev det en hel massa kvistar när jag kom igång… 🙂

    Gilla

Kommentera

