i vårsolens sken

Ett underbart solsken denna förmiddag. Gick ut och kollade upp varmbänken. Knepig sak det här med varmbänk. Till att börja med så betedde den sig den här gången alldeles exemplariskt. Kanske i efterskott sett lite väl snabb. Så på sjätte dagen så pikade den vid 62,9 grader. Sen började den sjunka. Vid ca 50 grader satte jag på jord och planterade dagen efter. Det var senaste torsdag. Men sedan har den bara fortsatt att sjunka i temperatur. Idealet skulle ha varit att den skulle ha stabiliserat sig i temperatur någonstans mellan 20-30 grader och hållit det i ytterligare 5-7 veckor.

temperaturgraf

Nu ligger min på 16 grader och jag är rädd att den fortsätter att sjunka ännu. Snart börjar dagsvärmen i växthuset vara varmare än bädden. Ju lägre temperaturen  i bädden är desto mera påverkas odlingen av utetemperaturen. Men så länge som nattemperaturen inte sjunker allt för mycket så går det bra. Men väderprognosen för slutet av veckan ser ut att bli lite spännande med minusgrader både dag och natt

Vad som gjort att min bädd betett sig så här är antagligen att det hade behövts någon form av grövre material med, grövre halm än den jag hade, löv eller något annat dylikt för att inte brinna ut för snabbt.

IMG_4498

Nu har jag ju planterat enbart köldtåliga sorter i bädden så det är kanske mest potatisen som lever farligt. Men nog ska det klara sig, krävs bara att jag kommer ihåg att täcka noggrant till nätterna. Har nu haft ett lager byggplast och två lager täckväv på på nätterna. Och det borde räcka långt. I nödfall kan jag ytterligare täcka med en matta. Ytjorden har nattetid senaste dygnen varit mellan 6-12 grader.

IMG_4495

I kallbänken vid andra väggen i växthuset så mätte jag nu att ytjorden börjar bli +5 grader. Städade upp bädden idag och luckrade lite så att solen och värmen ska komma åt att tränga ner i jorden och smälta det frusna som ännu finns lite längre ner. Kommer nog att så och plantera ut i den bädden också inom ett par veckor, trots att den inte har någon extra värmekälla annat än solen. Bara att hålla i minnet att det jag sätter dit ska hinna växa och skördas före slutet av maj då jag vill kunna plantera ut tomatplantor dit.

IMG_4497

Har också satt ut en del av sådderna i styroxlådor (fisklådor) i växthuset. Styroxlådor kan man få från företagare i fiskbranschen, där lådorna ofta är ett problemavfall. Tror att sådderna mår minst lika bra i växthuset som inomhus. Styroxlådorna skyddar mot nattkylan och en fiberväv över skyddar både mot kyla och mot allt för stark sol och uttorkning. Alla sorter kanske inte trivs så, men många av våra vanliga grödorna klarar sig bra. Just nu har jag satt ut på det här viset olika kålsorter, rödbeta, kryddor och sallat.

Tråkigt att behöva far iväg på jobb en sådan här strålande dag då jag bara skulle vilja vara ute och lapa sol. Men hoppas det håller i sig några dar.

IMG_4500

 

Kommentera

