Skitkul på riktigt

Ute är det par plusgrader, takdropp och fågel kvitter. Men snön ligger stadigt kvar ännu. Skottade bort snötäcket från tre bänkrutor igår och satte på fönster. Ser lite lätt desperat ut. Men väderleksrapporten har lovat lite solsken nu som då kommande veckorna, så tänker att fönstren får jorden i bänken att långsamt men säkert att smälta och värmas upp. Kanske värms det så pass att jag om en tre till fyra veckor kan börja så och plantera i bänken.

IMG_4480

Betydligt varmare är det i varmbänken i växthuset. Den blev lagd för en vecka sedan, torsdag 3.3, med halm indränkt med hästgödsel. Den kom igång med det samma och temperaturen var som högst i tisdags, 8.3. Då nådde den 62,9 grader ca 20 cm ner i bädden. Fascinerande vilken värme en bädd kan alstra. Otroligt roligt och spännande process att följa med. Har många gånger per dag gått ut för att kolla temperaturen, både tidig morgon och sen kväll med ficklampan i högsta hugg. Skitkul på riktigt.

Untitled-1

Här är ett diagram över hur värmeutvecklingen varit i bädden så långt. Hur temperaturkurva i en bädd ser ut kan variera mycket beroende på proportionen mellan kol och kväve i bädden, hur bädden är packad, fukthalten, yttertemperatur och isolering av bädden. Men en bädd som når upp till 40 grader kan lugnt räknas som lyckad. Våren 2015 kom min bädd inte över 30 grader, men våren var varm och solig så det gick hur bra som helst att odla i den ändå.

I går sjönk temperaturen under 50grader, och jag satte ut jord ovanpå halmbädden. Har förstått att det är bra att vänta med att sätta jorden tills temperaturen går under 50 grader för att mikroberna i jorden inte ska dö av värmeslag. Satte ett ungefär 10-20 cm tjockt jordlager. Jag flyttade också termometern, och det verkar som om temperaturen varierar ganska mycket från ena ändan av bädden till den andra. Därför syns ett ganska stort hopp neråt i temperaturkurvan i grafen.

IMG_4476

Idag har jag planterat ut de förodlade bladgrönsaksplantorna och några stycken fördrivna potatisar. Samtidigt sådde jag också rädisor. Jag hade tänkt så mycket mera. Men det rymdes inte.

Listan på växter är:

  • Spenat ”Winter”
  • Vintersallat
  • Rädisor ”16 dagar”
  • Rädisor ”Istapp”
  • Bladrödbeta
  • Sallat i ett antal olika sorter, främst bladsallat-sorter
  • Ruccola
  • Mizuna
  • Komatsuna
  • Potatis

Då jag var klar var temperaturen i växthuset ungefär 9 grader, och ca 20 centimeter ner i bädden ca 40 grader. Yttemperaturen i jorden varierade mellan 15-25 grader från ena ändan av bädden till den andra. Blev ett varmt och fuktigt klimat under plasten som jag spände över bädden som en tunnel för att hålla värmen där. Ser natten ut att bli kall har jag en fiberduk jag ytterligare tänker dra över 1 -2 lager beroende på hur vädret ser ut att bli. Nu är det bara att hoppas att bädden fortsätter att värma så länge som vädret är kallt. En varmbänk borde kunna hålla värmen i 6-8 veckor.

Underbart roligt att komma igång med att odla och plantera redan fast snön fortfarande ligger i drivor. Känns som jag lite lyckats överlista vårt nordliga klimat och segdragna vinter med något så enkelt som en hög hästskit. Inte illa.

IMG_4479

 

En reaktion på ”Skitkul på riktigt

Kommentera

