Varmbänk på gång

Igår fick jag gjort årets varmbänk i växthuset trots att varit däckad av vinterns värsta flunsa hela veckan. Så inte skulle det ha blivit nått om jag inte fått hjälp av mannen. Upptäckte till min lycka tidigare i vinter att ett travstall alldeles här i närheten som använder halm i boxarna. Så vi körde därifrån knappa en och en halv bilkärra stallgödsel som vi packade genom att trampa mer den i bänklådan. Ovanpå hällde vi sedan 9 ämbar varmvatten och täckte över allt med byggplast och mattor.

Har tidigare år försökt göra varmbädd av stallgödsel med torv. Den kan brinna men är betydligt trögare och svårare att få startad och torkar lätt ut genom att torven suger upp så mycket vätska. Stallgödsel med torv är suveränt som jordförbättring, och som så kommer jag gärna att fortsätta använda det i grönsakslandet. Men till varmbädd så är nog halm bättre än torv. Spån som oftast används som strö i stall går också att göra varmbänk av, men lär vara svårare att få igång värmeutvecklingen i. Varmbänk kan med fördel också anläggas ute, utan växthus. Man behöver bara så isolera mera på sidorna, t.ex med halmbalar eller liknande.

 

IMG_4459

 

Det viktigaste med stallgödseln är förhållandet mellan kol och kväve, i det här fallet halm och urin/bajs. Det är kolet som brinner, men processen behöver kväve för att komma igång. Så enligt vad jag förstått så skulle ett bra förhållande mellan kol och kväve kunna vara 3 till 1. Det ska alltså vara betydligt mera halm än bajs/urin. Och egentligen är urinen viktigare än bajset. Så om processen nu i min halmbädd inte riktigt kommer igång så kommer jag att försöka vattna den med hönsgödselpellets uppblötta i varmt vatten. Alternativt har jag hotat de manliga invånarna i huset att de kommer att få klippkort och måste gå ut och kissa på bädden. 10 hack i klippkortet ger en efterrätt..

 

IMG_4470

 

Men som det just nu ser ut så ser det ganska lovande ut. Efter ett dygn är temperaturen nere i bädden är uppe i +16 grader då temperaturen i natt ute var -5 grader och nu är -1. Jag hoppas temperaturen ska fortsätta stiga, gärna till över +50 grader. Sedan då temperaturen igen börjar vända neråt är det dags att sätta jord ovanpå bädden och så och plantera. Hoppas att bädden ska hålla värmen 6-8 veckor eller åtminstone tills vårsolen börjar värma växthuset på riktigt.

Men även i de bäddar som jag haft de senaste åren som aldrig riktigt kommit upp i värme så har det gått att så och odla i redan i mitten av mars på grund av vårsolens värme och det vindskydd kallväxthuset ger. I höstas försökte jag mig på att vinterodla i den andra bädden i växthuset. Det gick bra fram till efter nyår då vi hade en period med ner till -25 grader i en veckas tid. Då borde jag ha haft betydligt bättre täckt sallaten och vinterbroccolin jag försökte övervintra. Så nu ser den ut så här. Men skam den som ger sig. I nästa vinter ska jag nog försöka på nytt, men då gör jag kanske någon form av tunnelkonstruktion av bubbelplats åt dem.  för att klara de värsta köldperioderna.

 

IMG_4462

 

De förodlade plantorna väntar bara på att få komma ut. Oj, vad gott det ska bli med färska egenodlade bladgrönsaker. Bland det som jag ska plantera i bädden finns spenat, bladrödbeta, sallat (ett antal olika sorter), mixuna, komatsuna, vintersallat, ruccola och potatis.

 

IMG_4463

Senare kl. 22  + 32,7 grader 15 cm ner mitt i bädden.

4 reaktioner på ”Varmbänk på gång

  1. Ah, så 17,6 grader efter lite på ett halvt dygn räknas som godkänt då! 😀 kommer tillbaka om och om igen för att titta på din graf och se huruvida min varmbänk tycks sköta sig.

    Gilla

Kommentera

