kål, snö ,m.m.

Det har snöat hela dagen. Ute vid fågelbordet sitter en bofink som inte haft förstånd att flytta utan livnär sig nu på solrosfröna i sällskap med talgoxarna och de andra. Jag borde gå ut och skotta snö före det sista dagsljuset försvinner.

IMG_4319

I växthuset finns de vackraste isrosor på fönstren och i ena bädden finns små frusna salladsplantor. Min vinterodling blev kanske inte så framgångsrik. Jag borde ha startat upp plantorna tidigare. Men hoppas att nånting av salladen ska överleva och komma igång då dagarna blir längre och luften varmare. Early Sprouting Broccolin, eller vinterbroccoli som också kallas, ser fortfarande ut att vara vid liv. Ännu här strax före jul skördade jag  lite. Det växte extremt långsamt, antagligen mest beroende på bristen på ljus, men det blev ändå en näve till en måltid. Nu är plantorna stelfrusna, och de som vet säger att det är bäst att inte röra dem då. Att de lätt skadas. Så sparar de små knoppar som nu finns tills blir varmare.

IMG_4332

Grönkålen som vuxit i blomrabatterna har vi ätit upp nu. Måste ha fler plantor till nästa år. Är så underbart gott. Tog mig ett bra tag att komma underfund med hur jag skulle använda den. Men då insåg att grönkål inte smakar eller dofta som vitkål då kokar den, utan mera som ett mellanting mellan broccoli och spenat, och ganska långt kan användas som spenat, då var jag fast.

IMG_4335

Kål överlag är ju en fantastisk sak. Vår egen huvudkål är för länge sedan slut. Men nu mitt i vintern saknar jag sallad massor, och ett enkelt kålsalladsrecept har blivit min räddning. Vi har nästan varje dag med oss lunchlådor ur frysen till jobbet. Det enda som saknas då är någon form av sallad. Och inte börjar man hacka sallad i brådskan på morgonen, den tiden finns inte. Att köpa utländsk eller krukodlad sallad känns heller inte bra. Groddar och ärtskott är superba att göra, men svårt att få nå större mängder med. Men i Anna Bergensströms bok ”Annas mat” hittade jag ett enkelt basrecept. Man strimlar kålen fint med osthyvel och strör över några korn salt. Sedan knådar man kålstrimlorna, på samma sätt som då man gör surkål, tills de vätskar sig och blir lite fuktiga. Sedan sätter man över en lätt vinägrett med fransksenap och eventuellt vitlök, och rör om. Salladen står sig ungefär en vecka i kylskåp och är bara att ösa upp i en burk på morgonen och ta med. Eventuellt toppad med groddar och skott eller lite ost eller vad annars som finns.

Hur fantastisk kål faktiskt är kan man läsa mera om i Marthaförbundets blad om kål, den hittar du HÄR. Håller fortfarande på och grubblar över årets fröbeställningar. Det blir nog en hel del kål av olika sorter!

IMG_4331

 

 

 

 

 

Kommentera

