liv mitt i kalla vintern

Några centimeter snö har kommit och täcker marken. Kylan ligger kvar. Världen går plötsligt helt i svartvitt. Vackert på sitt vis. Brukar sucka över kyla och vinter, men försöker allt mer att hitta just det där som går att göra bara just nu, med den tid på året det är och i det väder det för stunden är. Att helt enkelt ta den chansen som ges för dagen.

 

IMG_4240

 

Bland annat blåste vi såpbubblor idag och försökte få dem att hålla tills de blev isbubblor. De flesta sprack före de frusit helt. Men vackra var de i varje fall och fascinerande att se då isblommorna växte fram på ytan.

 

IMG_4210

 

Hittade här om dagen också andra blommor som plötsligt vill växa. Mina pelargoner lämnade i höstas i misstag att stå ute de nätterna i oktober då det var ner till -8 grader. De frös ju så det bara rungade om. Men tog ändå in dem för att se om nån ännu hade nått liv i sig. Bara kanske två av tio har haft några gröna blad i vinter. Så här om dagen skulle jag städa bort skräpet. Började redan hälla ur par krukor, då plötsligt hittade några gröna små små blad. Ett antal av pelargonerna har fått nya små skott från rötterna.

 

IMG_4213

 

Inte hade jag ju hjärta att slänga dem mera då! Så vattnade upp alla, även de som inte visat några livstecken…ännu. Man vet ju aldrig. Tror det är någon form av syndrom man lätt drabbas av då man börjar odla grejer, man vill plötsligt rädda och spara allt som bara visar någon form av liv. Min man anser att jag har stora likheter med Nemi..

 

554545_562878247079141_23309605_n

 

Förövrigt finns det ännu platser till min odlingskurs på Vasa Arbis som har första träffen om en vecka, lördagen den 16.1. Vi kommer att gå igenom grunderna i odling av egna grönsaker m.m., med en träff i månaden fram till slutet av maj + diskussionsgrupp på nätet. För den som är intresserad hittar ni anmälningen HÄR

 

IMG_4219

2 reaktioner på ”liv mitt i kalla vintern

  1. Hej! Va roligt att läsa om din trädgårdsfunderingar i -20 grader :)! Och det där med Nemi, så typiskt, och hur fina är inte de envisa små pelargonskotten mitt i skräpet :). Lycka till med alla odlingsfunderingar… och såpbubblor av is… har aldrig tänkt att det är möjligt… men att du också fick det på bild! Ha en skön väntan på våren :)! h. Ulla

    Liked by 1 person

Kommentera

