Gott Nytt Odlingsår!

Nu börjas det så småningom igen.Sitter och funderar på fröbeställningarna. Vad har jag för frön redan från tidigare? Vad vill vi äta i sommar och höst, om turas kanske också nästa vinter? Vad finns det för roliga nyheter att prova på? Varifrån ska jag beställa vad för att få det jag vill utan att priset på kalaset blir alldeles för skyhögt? En hel del blir det hur jag än svänger och vrider på saken. Har tänkt beställa i mitten av januari så har lite tid på mej ännu att fundera.

Började med att göra en lista på vad jag vet att vi gärna äter. Och utan att överdriva mycket var jag ganska snabbt uppe i ungefär 60 olika sorter. Det låter mycket, men är egentligen bara ganska vanliga sorter.

Rödbeta: runda röda, vita och gula

Kål: broccoli Calabrese, vinterbroccoli (Early Sprouting), röd spetskål, grönkål, svartkål, kålrot, lila och vit kålrabbi

Lök: gullök, rödlök, eventuellt avlång schalottenlök, vitlök, salladslök, purjolök

Ärter: spritärter, sockerärter

Bönor: 2 sorters bondbönor, buskvaxbönor, störbönor

Gurkväxter: växthusgurkan ”Sonja”, zuccini avlång och rund och gula tefat, frilandsgurka vanlig grön och vita ”Bely Hrust”, vintersquash -någon mindre sort

Sockermajs

Tomat: Ildi, Oxheart, Black Krim, Roma, Principe Borgese och någon form av litenväxande ampeltomat

Örter: basilika par olika sorter, koriander, rosmarin (ny planta), persilja krusbladig och slät, dill, timjan (ny sort), vinterkyndel, fänkål

Selleri: rotseller och snittselleri

Bladgrönsaker: ett antal olika sorters plocksallat, nyzeeländska spenat, mizuna, komatsuna, maschesallat 

Morot: tidig

Palsternacka

Sedan då har listat ut vad av dessa frön jag redan har. Vilket nog var en del. Men långt från allt.

Så gäller det att fundera vilka namnsorter jag ska ha, vad kunde fungera här uppe i denna kalla nord och vad låter bra och gott. Det finns så mycket att välja på!

De fröfirmor jag i år tillsvidare tittat mest på är:

estniska Seemnemaailm

irländska Seedaholic

och svenska Runåberga fröer

Låter nog ganska nördigt. Men nu denna kalla mörka tid på året tycker jag det är så roligt att sitta och fantisera och drömma mej till sommaren. För just nu i mina drömmar blir den perfekt och vilka odlingar som helst möjliga och jag vet precis hur jag ska göra allt. Sedan då drömmarna möter verkligheten kanske det inte alls är så. Men just nu är det så. Och det tänker jag njuta av … så länge det varar.

Kommentera

