och så blev det vinter

Och hela världen var plötsligt täckt av ett rejält lager vit fluffig snö.

 

Små fåglarna flockas kring fågelbordet. Talgoxar i massor, en hel drös med domherrar, gråsparvar, pilfinkar, grönsiskor m.fl. Och sen kommer också fasanerna fram och städar under fågelbordet och hjälper småfåglarna med att krafsa fram det som ligger på marken under snön.  Jag vill ha fler fågelholkar i trädgården till våren. Mera fåglar betyder färre skadeinsekter. Kanske också en fladdermusholk. De lär vara extremt effektiva myggfångare.

Men alla ser inte like förtjusta ut över snön.

IMG_3936

Andra har fått hatt.

IMG_3934

Och inne i växthuset växer salladen fortfarande, men oändligt långsamt. Den är täckt med två lager fiberduk. Early Sprouting broccoli-plantorna från i somras som jag flyttade in dit i oktober har fortsatt växa och förre helgen skördade jag faktiskt en del från dem. Inga stora mängder. Men lite att förnöja helgens middag med. Nu ligger snön tung på taket och stämningen där inne är magisk. Men jag borde kanske raka av snön från taket, om den inte snart börjar glida ner av sig själv.

IMG_3931

Blir spännande då snön kommer ner från hustaket att se hur fruktträden och buskarna på baksidan klarar sig. De är lite riskabelt planterade. Allt är planerat och planterat utgående från en teoretisk uträkning. Hur den sen förhåller sig till verkligheten får vi se.

IMG_3933

I övrigt tror jag att min trädgård har lärt mig att uppskatta november. Har alltid avskytt mörkret och rugget. Men efter en intensiv odlingssäsong är det numera faktiskt ganska skönt med november. Det är för mörkt och vått för utearbete och för tidigt för sådder, november har blivit kravlöshetens månad. Månaden då det är fullt tillåtet att fastna i soffhörnet. Möjligen, om man vill, kan man läsa och planera och drömma sig bort till en ny odlingssäsong, som åtminstone i drömmen blir alldeles fantastisk, prunkande och rikbärande. Läser nu Maria Österåkers nya bok Självhushållning i praktiken (rekommenderas!), lånar högvis av trädgårdstidningar från biblioteket och lyssnar på hela årets podcastar av Grönsakslandet med Bella Linde och Elin Unnes på Sveriges Radio.

Jag har också införskaffat en 5års dagbok. Min plan är att jag där nu ska minutiöst anteckna allt. Allt jag gör i trädgården, alla sådder, skörden, utvärderingar och vädret. Det för att få en bättre struktur på min odling. Tja, vi får se hur det lyckas. Men att nyttan skulle vara enorm har jag insett.

IMG_3925

 

 

Kommentera

