kylig morgon

Tog med kameran då gick ut för att sätta på motorvärmaren i bilen. Solen stiger långsamt och gnistrar i nattfrosten. Inte en vindpust. Allt är stilla och hämtar andan efter en kall natt.

IMG_3848

Krolliljans frökapslar hälsar solen med små hjärtan.

IMG_3836

Har satt de frösådda perennerna, som till våren ska utplanteras under fruktträden, att övervintra i bäddarna utanför växthuset. Hoppas de klarar sig så.

IMG_3843

Otroligt nog så gror sallat inne i växthuset. Testade för två veckor sedan att bredså blandade sallatsfrö i mellanrummen i ena bädden i växthuset. Tänkte att de gror då de gror, och så ser vi om  och när det blir någon skörd. Tror inte att det är tillräckligt med ljus för att det ska bli nu före jul. Men kanske de kan övervintra lätt övertäckta med täckväv och komma igång på riktigt till våren. Får se. Men nu gror de.

IMG_3846

Inte så mycket att göra på utsidan mera i höst. Det mest akuta är redan ordnat. Ganska skönt. Men skulle jag vara organiserad och smart är det nu jag borde sätta mig ner och skriva upp vad som fungerade i år, och vad som inte fungerade så bra. Jag tror alltid att jag kommer ihåg, men sen är det inte så. Skulle verkligen underlätta om hade fört tydlig bok över allt jag gjort varje år. Undrar om inte det är en av nycklarna till ett verkligt välfungerande odlande -anteckningar, god planering och organisation.

IMG_3842

2 reaktioner på ”kylig morgon

  1. Men så är inte planering nånting för konstnärssjälar tror jag… Iallafall jag har svårt att planera och skriva upp. Allt bara händer. Idag skrev jag ändå upp vad jag sådde i landet, och det är alltid en början.

    Gilla

    1. Nå, lite så nog. Men samtidigt är jag varje år lika led att jag inte antecknat hur och när jag gjort olika saker tidigare säsonger. Har testat lite olika system. Men har fortfarande inte hittat det ultimata. Nu på väg att beställa en 5års kalender. Skulle vara så suveränt om bara lyckades få saker skrivet ner. Så skulle man inte liksom behöva uppfinna hjulet på nytt varje år. Men, men..

      Gilla

Kommentera

