säsongsavslutning?

Ledig lördag och solen skiner. Har varit ute och plockat in trädgårdsmöblerna, skördat sista kålhuvudena och vänt sista odlingslådan. Nog bara att börja inse att odlingssäsongen börjar vara slut för detta året. Årets sista kålbild. Jag vet att de varit många. Men jag har bara tyckt att de varit så vackra.

IMG_3814

En del fixande återstår ännu. Som till exempel att föra bort de enorma högarna av granris från att vi senaste helg klippte granhäcken vid köksträdgården. För att få det gjort behövdes mycket möda, utomstående hjälp och åskådarskaror. Om jag bara skulle veta hur jag skulle få dem sparade en och en halv månad så skulle det finnas många fina små julgranar i rishögarna. Granhäcken lever under ett ständigt hot att huggas ner och ersättas av ett högt staket. Men den verkar förstå situationen och har faktiskt tätat till sig lite de senaste åren. Men vi räknade ut att den med sina yviga grenar tar upp en yta på närmare 80 kvadratmeter, en yta jag nog skulle kunna göra annat med. Samtidigt som den effektivt hindrar nordanvinden och skapar ett skyddat klimat bakom huset.

IMG_3798

Har i övrigt bäddat in alla odlingsbäddat i halm i år. Senaste vår då jag försökte dubbelgräva landet resulterade det i att jag grävde upp fyllnadsjord som mest påminde om murknad betong. Fyllnadsjorden lade sig sedan som ett tunn hård skorpa ovanpå bäddarna, vilket gjorde att frön fick svårt att gro. Rödbetorna och rovorna trivdes inte alls. Så nu har jag grävt ner så mycket grönmaterial som jag bara hittat och bäddat in allt i halm. Hoppas att på så vis skapa en trevlig buffé åt maskar m.m. och få en bättre jord att utgå ifrån till våren.

IMG_3809

Perennarabatten börjar bli en ganska ledsam syn. Men bergeniorna jag annars inte är så förtjust i lyser vacker i morgonljuset från sin plats på stora stenen. Gräsens tid är nu. Med torra vippor som ger en vacker struktur. Önskar jag hade mer av dem. En hel vajande prärie vore inte så dumt. Hm..

IMG_3807

En reaktion på ”säsongsavslutning?

Kommentera

