kretsloppskompost

Jag har läst en del om bokashi och det låter ju som om det skulle vara helt suveränt för odlingsjorden. Men jag har lämnat det åtminstone för stunden genom att det skulle bli ganska dyrt att köpa ett helt startsätt och sedan behöva köpa strö till hela tiden. Sedan är det ju inte heller så lätt att få tag på här i trakten.

Men så såg jag den här korta filmsnutten om kretsloppskompost. Låter ju ganska enkelt. Tanken är som jag kan förstå ganska samma som med bokashi, bortsett från att i bokashi tillförs någon form av speciella mikrober genom det syrade ströet.

Här ytterligare info.

Vår kompost är ändå en ganska fallfärdig historia. Kanske jag kunde slopa den i allt större grad och göra så här med kökskomposten (inte köttavfall, enbart typ grönsaksrester, äggskal och kaffesump) och använda grönavfallet från trädgårdslandet direkt som täckodling? Vad tror ni om det? Någon som testat?

Kommentera

