höstlov

Efter en vecka av rejäla minusgrader kryper temperaturen sakta uppåt igen. Inte mycket, men i varje fall så att allt senaste natt var det knappt någon nattfrost. Och enligt väderleksrapporten borde det fortsätta så åtminstone hela den här veckan. Passar mig bra, nu då allt ändå frusit.

IMG_3751

Frosten tog mig på säng det här året. Nog visste jag att den skulle komma. Men att det skulle gå från vackra dagar med upp till +14 dagtid, till flera nätter på rad med ner till -8 kunde jag inte tro. På nått vis tänkte jag att det blir nog bara en normal frostknäpp, vilket växthuset brukar klara sig relativt bra. Så jag räddade zucchinin, men inget mera. Så dit for alla tomater. Jag borde ha tagit in dem för att eftermogna. Men nu reagerade jag alldeles för sent. Det gick helt ok att koka sås på de som redan var mogna, trots att de frusit. Men största delen av bara att slänga bort.

Söta vad det stör!

IMG_3774

Nå, bara att rensa ut eländet ur växthuset. Planterade in två plantor av Early Sprouting Broccoli för att se om de eventuellt kan övervintra och en del salladsplantor. Kanske kan vi få lite skörd av dem ännu i höst, eller så kanske de övervintrar och ger skörd till våren. Jag hade ju också sått Mizuna och Tsatsoi för ett tag sen. Plantorna har stått i växthuset och tanken var att plantera ut dem nu i bäddarna i växthuset. Men trots att de borde ha varit frosttåliga var tydligen veckans frost för mycket för de små plantorna. De borde antagligen ha såtts tidigare som varit större och kraftigare, möjligen också borde de ha avhärdats ute före kylan kom. Ju längre hösten lider, desto långsammare växer plantorna, antagligen på grund av att den ljusa tiden på dygnet blir allt kortare.

IMG_3769

Grönsakslandet och odlingslådorna ser helt miserabla ut. Veckans projekt är nu att får det upprensat och höstgrävt. Lämnar i år i princip all växtlighet kvar i landet, i stället för att föra det i komposten. Tror att det  förbättrar jorden och matar maskarna under vintern, istället för att grönmassan bara torka och lakas ur på komposten. Tänker också bädda in bäddarna i halm för att göra det riktigt gosigt för småkrypen i jorden. På så vis hoppas jag får en lucker fin jord till våren.

2 reaktioner på ”höstlov

  1. Ni har ett väldigt vackert växthus!! 🙂 Jag hade tänkt odla allt möjligt i växthuset i vinter, men jag kom mig aldrig ens så långt som att så… Det får bli nästa år istället ^^

    Gilla

    1. Tack =) Växthuset är något jag verkligen njuter av varje gång jag går in i. Är så glad och tacksam över det.
      Jag hade nog också tänkt ha vinterodlingen bättre på gång än det blev, men kom för sent igång med det hela. Man borde tydligen så redan i slutet av juli eller början av augusti för att ha tillräckligt stora plantor att sätta dit nu, även om det skulle känns väldigt omotiverat då. Det är det här med organisation och framförhållning..suck.. Det är bra att det kommer fler år.

      Gilla

Kommentera

