salvor och röror

Nu har jag äntligen fått gjort en ny sats med ringblomssalva. I många år trodde jag att jag hade akne i ansiktet. I bland riktigt jobbigt, som den gången en yngre elev frågade vad jag hade i ansiktet, varpå elevens kompis glatt svarade ”Jag vet nog vad det där är! Det är vattkoppor!” Känns ju jätte smickrande..

Testade alla möjliga olika ansiktskrämer, en del bättre en del sämre. Vad som jag upplevde som bättre eller sämre hade sällan nått samband med priset jag betalat. Men kändes jobbigt att ur en skral kassa betala 30€ för en burk som en vecka senare skulle visa sig bara gav mig värre utslag. Vid ett tillfälle var jag helt pank och alla burkarna var tomma, så jag satte ren olivolja i ansiktet. Och ”aknen” började försvinna. Det var ingen akne, utan någon form av allergi mot något ämne som verkar finnas i de allra flesta ansiktskrämer.

IMG_2890

Nu har jag hittat det som verkligen fungerar och jag har i vuxen ålder aldrig haft en så bra hud i ansiktet som nu, ringblomssalva! Enkelt, billigt, välfungerande och mångfunktionellt dessutom.

IMG_3239

I år gjorde jag så att jag tog ringblomsblad, drygt 3dl, och satte dem i en glasburk på fönsterbrädet i 4dl olivolja. Där fick de stå och dra i ca. en månad. Jag hade också en liten burk med ringblomsblad med ca 1dl konjak. 40%-ig sprit hette det i receptet, men det var billig konjak jag hade i skåpet så det blev det den här gången. Den fick stå lika länge och bli till tinktur.

IMG_3711

Efter att veckorna gått så silade jag av oljan och tinkturen. Jag smälte 1dl bivax i vattenbad och blandade det med oljan och 0,5dl av tinkturen. Salvan har jag hällt upp i lämpliga små burkar (fler recept här). Varav jag förvarar de som inte är i användning i kylskåpet. Men jag har aldrig upplevt något problem med att den skulle härskna. Salvan är kanske lite hårt men smälter snabbt på fingrarna av kroppsvärmen. Den fungerar också bra att använda på läpparna. Och om man har för mycket fungerar den också till att smörja in läderskor m.m.

IMG_3655

Har också i dagarna gjort tomatsås och konserver med tomater i olja. Tomatsåsen gjorde jag på tomater i bitar, vitlök, lök. och örtkryddor och lite chiliflingor. Lät den koka i 2 timmar och mixade den lätt sedan. Receptet på de konserverade tomaterna hittar ni HÄR. Skulle gärna ha gjort mycket fler burkar och kanske räcker de tomater som mognar nu i solskenet i dag till nån enstaka burk till. Men sommarens väder har tyvärr gjort att mina tomatplantor kom i gång på tok för sent. Men några burkar blev det i varje fall.

I går blev det en söndagstur ut på Söderfjärden för att titta på solskenet, sångsvanarna och tranorna. Så vackert och fint.

En reaktion på ”salvor och röror

Kommentera

