privilegierad och bortskämd

Vet ni, jag är en mycket privilegierad människa.

Jag vet inte hur det är med dig, men jag kan skryta med att jag vet var jag ska sova i natt. Jag har både sitt- och liggplats, bara att välja vad som passar mig bäst för stunden.

Jag har också ett kylskåp och en frys, till och med två, fulla med mat. Bortsett från ett alldeles eget grönsaksland då också. Jag har egentligen så pass mycket mat att det är på gränsen till ohälsosamt för mig.

IMG_3561

Och skulle jag nu bli sjuk, även om det är av egen förskyllan och allmän dumhet, så är jag också så bortskämd så räknar jag kallt med att jag ska får läkarvård. Det till och med utan att den som ger den behöver riskera hamna i fängelse för det. Vet att det är på gränsen till oförskämt att ta en sådan sak för givet.

IMG_3563

Och det är faktiskt så att ingen står och skriker åt mig, eller hotar mej till livet här heller, att jag inte borde få vara här. Det trots att jag nog tar mera plats och bidrar mindre till statskassan än många andra.

Jag har till och med ynnesten att ha vänner och släkt nära. Och jag kan faktiskt hålla kontakt med de på lite längre avstånd utan att någon kommenterar hurudan apparatur jag gör det med.

IMG_3582

Och det är inte ens någon som kräver att jag ska vara tacksam.

Men jag är tacksam för fantastiska vänner och att få vara anknuten till ett sammanhang där men inte skyggar för att hjälpa den som inte ser samma saker som jag som självklara. Har ställt mig i kö för att få vara med praktiskt.

IMG_3568

Kommentera

