lugn torsdag

Har förmånen att få vara hemma hela dagen idag. Skönt då det börjar samlas saker på hög här av sådant som borde göras.

IMG_3539

Bland det som finns högt på prioriteringslistan är renoveringen av fönstren som blev över då vi byggde växthuset. Fönstren är byggda någon gång mellan 1920 -60 av min farfar och min pappa till att användas på odlingsbänkar. De stabilaste bågarna blev satta till växthuset och men även om de som blev kvar inte var de i bästa skick precis, så har de blivit flitigt använda nu i par år på mina odlingslådor. Men nu går det inte mera. Glasen måste repareras och en del ramar stadgas, bortsett från att de alla ska slipas, kittas och målas om. Ända stället jag har att göra det är i garaget, så det är bäst jag blir klar före jag får börja skrapa frost av bilen på mornarna.

IMG_3545

Gick in för lunch bara för att inse att fanns inte så mycket i kylskåpet idag. Trevligt då att ha ett grönsaksland som alternativ till butiken. Blev strimlade rotfrukter och broccoli råstekt i smör och garam masalakrydda. Och sedan serverade med pecorino ost och majonnäs. Inte illa som snabblunch då ensam hemma.

IMG_3548

I hörnet i köket står burken med de torkade tomaterna från senaste inlägg. Tycker de är en ren prydnad bara i sig.

Ute slår fortfarande nya prydnader ut. Så vackra!

Kommentera

