Höstaningar i luften

Solen lyser idag igen. Men luften är annorlunda, det doftar inte sommar mera. Senaste veckornas sommarvärme har gjort under i grönsaksodlingarna. Så nu har skördandet kommit i gång på riktigt. Inte blir det några stora mängder som finns att tas. Vet inte om jag ska skylla på vädret eller på odlingskunskapen. Kanske en kombination.

Tomaten

Men nu kommer nog temperaturen enligt förutsägelserna att trappa neråt igen. På tomatplantorna finns mängder av kart som jag inte vet om har någon chans att hinna mogna. De tomater som plockats hittills är lätt räknade på en hand. Och jag som hade knölat in så många tomatplantor jag bara kunde för att få mycket tomater att konservera och ha hela vintern. I ett försök att lite skynda på mognadsprocessen så har jag nu tagit bort bladen kring klasarna så solen ska komma åt att lysa på klasarna. Egentligen borde man bara ta bort ca.1/3del av bladen, men det blev nog mera nu.  Jag toppade också plantorna för att plantan ska koncentrera sig på de frukter som redan finns i stället för att fortsätta producera fler. Tidigare år har jag inte toppat, för jag tycker inte de ser så vacker ut. Men nu vill jag verkligen ha egna tomater på smörgåsen.

Husnummerskylt i keramik

Äntligen fått gjort en nummerskylt. Min man frågade om jag kunde göra en redan förra sommaren, då sopskjulet blev gjort. Men tydligen var beställningstiden lång den här gången. Men nu hänger den äntligen på sin plats. Stor och tydlig.

Kommentera

