Hemma igen

Tycker så om dessa småkyliga mornar då solen sakta börja värma och man hör tranorna ropa över fjärden en bit bort. Har varit bort över en förlängd helg och massor har hänt i trädgården bara på några dagar. Lika överraskande varje gång.

IMG_3228

Igår var det bara att ta kniven i handen och gå och ta i all broccoli före den förväxte sig. Inte var det mycket, men några påsar i frysen  blev det nog ändå. Brukar förvälla den i lätt saltat vatten. Dela broccolin i små buketter, skölj den väl, koka upp vatten i en rymlig kastrull, sätt ner broccolin då vattnet kokar och vänta på att det kokar upp. Nästan så snart det kokar brukar jag ta av kastrullen och hälla av och skölja under kallt vatten. Sen är det bara att sätta i portionspåsar i frysen. Gjorde så med en del bönor jag hittade också. Det mesta går att frysa in så. Min mamma frös in till och med små nypotatisar på samma vis. Smakade gott på julbordet.

Frös in en rejäl ask spritärter också. Jag spritade dem färdigt, men förvällde dem inte. Tycker inte det brukar behövas med spritärter, trots att jag vet att en del förväller också de. Är en rikedom med egen mat i frysen att ha till vintern.

I växthuset börjar det äntligen finnas en möjlighet till att det blir gurkor i år. Knepigt då har köpt frön från Estland och texten på påsen är på ryska och för mig obegriplig. Så har tagit mig ett tag att förstå att den gurksort jag har behöver pollineras. Och även om det nog är en hel det insekter i växthuset så verkar det inte räcka. Så nu handpollinerar jag varje honblomma jag ser. Då först har det börjat komma någon form av början till gurkor. Fast tror nog att det blir någon annan sort nästa år.

Två kronärtskockor verkar va på gång. Men är de värt att ta till att äta eller ska jag bara låta dem gå i blom?

Kommentera

