grönsaksbuljong

Senast då jag skulle handla grönsaksbuljong kom jag hem utan. Jag hade lämnat vid hyllan i butiken att läsa ingredienserna i buljongen. Egentligen inte första gången. Men nu kände jag inte mera för att köpa nått som till största delen bestod av salt, vegetabiliska fetter (palm, shea, sal), och smakförstärkare (mononatriumglutamat, dinatriumguanylat, dinatriuminosinat), socker, jästextrekt och hela 3,6% grönsaker (kolla här fast), men ändå hette grönsaksbuljong.  De ekologiska utan glutamat verkade lite bättre, men inte mycket.

Men det verkar inte vara så svårt att göra eget. Tog mall från det recept som finns på Skillnadens Trädgårds nätsida, (länk här). Tog lite allt möjligt som fanns i landet, palsternacka, kålrot, några mycket små morötter, libbsticka, en hel del persilja och snittselleri och ett antal luftlökar (har ingen vanlig nu). Sen körde jag allt smått i matberedaren. Lite havssalt tillsatte jag också, fast inte är något måste. Och nu har jag brett ut smeten på bakplåtspapper i torken där det ska bli till riktigt torra kakor som jag sedan ska smula ner i någon lämplig burk för vinterns användning. Vet inte riktigt vad det kommer att smaka, men grönsaksprocenten är nog högre än 3,6 i varje fall.

IMG_2989

Lite foton från imorse. Perennbänken lyser plötsligt i vitt mot den mörka granhäcken.

Kommentera

