Morgondagg

Väckarklockan ringer. Solen lyser och gnistrar i en dagg som ligger som ett silvertäcke över allt. Harmas över att inte ha tid att äta frukost i lugn och ro i växthuset.

Honungsfacelian har nu börjat blomma. Humlorna älskar den, så den gör verkligen skäl för namnet. Bakom huset är det ca 68 kvadratmeter som med åren förvandlats till en maskrosäng, tills jag i våras grävde upp alltihopa. Jag försökte att så långt det var möjligt att djupgräva och vände ner grästorvorna, bortsett från maskrosrötterna som jag plockade bort.

IMG_2832

Ytan är tänkt att bli en liten fruktträdgård med någon form av prärieplantering mellan fruktträd och bärbuskar. Men för att inte gräsrötterna och ogräs skulle få överhand med marken sådde jag in ytan med Honungsfacelia i  början av juni. Facelian är en ettårig gröngödslingsväxt som ska slås efter att den blommat. Min plan är att låta blasten ligga kvar som ett täcke på ytan över vintern och igen vända upp marken igen till våren. Då borde min prärieplantering ha en bättre möjlighet att ta sig. Åtminstone är det så jag planerar. Vi får se hur det går.

5 reaktioner på ”Morgondagg

  1. Härligt! Du har det där tålamodet som jag inte har, varken i trädgårdskonsten eller sevglandet, hälsningar från vattnen utanför Ritgrund

    Gilla

    1. Du har nog tålamod du också. Men tydligen är det knepiga bokstäver som seglar omkring där i vattnen. Skulle oändligt gärna vara ute på vattnet i dag jag å, men nu är jag här och bär in par hundra kg lera, varav par paket borde vara dina =) Vilken färg/sort ska du ha?

      Gilla

Kommentera

